Fjord Trends od Accenture ukazuje trendy, například kolektivní odcizení

Fjords Trends je nová studie od Accenture, která odhaluje nové trendy pro rok 2021. Reaguje na uplynulý rok, který donutil svět k přehodnocení dosavadního způsobu života. Přinesl rovněž sedm trendů pro rok 2021, jež poukazují na nové fenomény zásadní pro firmy, běžné občany i celou společnost.


Letošní zpráva Fjord Trends společnosti Accenture vychází z toho, že covidová krize změnila fungování ekonomiky i společnosti jako celku. Čtrnácté Fjord Trends, určené pro rok 2021, vytvořila divize Accenture Interactive.

Studie poukazuje na to, že firmy a další organizace budou mít letos příležitost zmapovat nová teritoria, protože budou vytvářet a přijímat nové strategie, služby a zážitky, aby uspokojily měnící se lidské potřeby.

„V průběhu historie jsme již několikrát byli svědky toho, že po globální krizi začala nová éra myšlení,“ řekl vedoucí inovací v Accenture Interactive Mark Curtis.

Když se díváme do budoucnosti, otevírá se před námi spousta potenciálních světů. Některé jsou děsivé, jiné vzrušující a všechny jsou do značné míry neprozkoumané.

To, co se děje nyní, bude ovlivňovat zbytek století. Firmy mají šanci i mandát k tomu, aby přemýšlely a konaly jinak.

Fjord Trends 2021 poskytují praktické rady, jak se mohou organizace podílet na renesanci v 21. století, a zkoumají sedm nových trendů, od nichž se očekává, že budou formovat podnikání, chování spotřebitelů i společnost.

1. Kolektivní odcizení

Jak a kde lidé prožívají své životy se v r. 2020 dramaticky proměnilo. S tím, přicházely pocity odcizení při hledání nových způsobů a míst, kde mohou dělat věci, které potřebují a mají rádi.

To, jak pracujeme, nakupujeme, učíme se, stýkáme se s rodiči a staráme se o své zdraví, se v mnohém změnilo – kolektivně, pro všechny z nás –  a firmy musejí hledat nové způsoby interakce s lidmi a nabízet nové zákaznické zkušenosti.

2. Inovace typu „udělej si sám“

Inovace stále častěji přinášejí sami lidé nucení vypořádávat se s výzvami nových situací. Od pracovníka užívajícího na home officu žehlící prkno jako „standing desk“ až po rodiče, kteří se museli změnit v učitele a najít si k tomu vlastní přístupy i nástroje.

Technologie hraje novou roli – jako prostředek podporující vynalézavost lidí. Jednotlivci od politiků až po osobní trenéry hledají nové využití pro počítačové hry nebo platformy, jako například Tik Tok, k tomu, aby k lidem dostali klíčová sdělení.

Každý chce lepší řešení, ale éra, ve které se od firem očekávalo vytvoření hotového řešení, přechází do nové doby, kde firmy vytvářejí i podmínky pro vlastní inovace zákazníků.

3. Týmové spolupráce nastavené individuálně

Ti, kteří pracují na dálku, de facto proměnili vlastní byty v kanceláře. To má obrovský vliv na vztah mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem. A také na mnoho dalších souvisejících věcí – například kdo má poslední slovo v tom, jak se lidé oblékají na pracovní videohovory probíhající z domova nebo čí zodpovědnost je chránit právo domácích pracovníků na soukromí.

I přes vizi zlepšení situace pomocí plošného očkování dojde k trvalému posunu ve vztahu mezi lidmi a jejich prací a mezi zaměstnavateli a jejich týmy. Budoucnost nebude univerzální – na nějaký čas se dá očekávat ve světě práce mnoho různých prototypů a modelů.

4. Interakce nově a inspirovaně

Lidé tráví řádově mnohem více času spojením se světem prostřednictvím všemožných obrazovek. V důsledku toho pociťují určitou „stejnost“ a šablonovitost digitálních zážitků.

Firmy musí proto přehodnotit jejich podobu, obsah, své cílové skupiny i propojení mezi nimi, aby do zážitků z obrazovky vnesly novost, vzrušení a radost.

5. Tekutá infrastruktura

Protože se změnil způsob, jakým lidé nakupují a využívají služby (jako byl např. pocit okamžitého uspokojení při nákupu v kamenném obchodě), firmy se musí zaměřit na takzvané „body potěšení“ a nově promyslet celý dodavatelský řetězec související s požadavky zákazníků.

To vyžaduje posílení agility a odolnosti v rámci celé firmy, aby bylo možné rychle se přizpůsobit změnám. Očekávejte, že přijdou další změny, často motivované udržitelností.


6. Empatie jako výzva

Lidé se hlouběji zajímají o to, co jednotlivé značky znamenají a jak vyjadřují své hodnoty. Pandemie odhalila mnoho pokřivených systémů po celém světě – od přístupu ke zdravotní péči po rovnoprávnost.

Výsledkem je, že firmy musí pečlivě pracovat na příběhu své značky, prioritizovat a vybírat témata pro něj nejdůležitější a budovat zákaznické zážitky kolem těchto témat.


7. Ztracené a nalezené rituály

Zrušení či narušení rituálů – od oslav narození až po rozloučení se zemřelými a vše mezi tím – mělo významný dopad na duševní vyrovnanost mnoha lidí. Tento trend ukazuje na příležitost, jak mohou firmy pomáhat lidem hledat nový smysl prostřednictvím nových rituálů, které přinášejí radost a uklidnění. Výchozím bodem je nejprve si uvědomit, co pro nás ztracený rituál znamenal. A na základě těchto poznatků najít rituál nový, který prázdné místo vyplní.

Také by vás mohlo zajímat:

České zemědělství není nesoběstačné

Zdroj: Accenture

Komentáře