Evropské firmy mizí z čela nejhodnotnějších značek, vede Amazon

Evropské firmy se pomalu vytrácejí ze žebříčku nejhodnotnějších společností světa, který zohledňuje měřítkem BrandZ™. V letech 2008 až 2019 jejich počet v první padesátce klesl z šestnácti na sedm. Propad zaznamenaly především technologické firmy. Z první padesátky například vypadla britská telekomunikační firma Vodafone. V první padesátce zůstaly pouze dvě německé společnosti. Konkrétně jde o SAP a Deutsche Telekom.

 

„Odchod evropských firem ze scény přitom nelze přičítat čistě postupující globalizaci a nástupu asijských ekonomik v uplynulém desetiletí. Například firmy ze Spojených států totiž svoji pozici naopak dokázaly upevnit. V roce 2008 jich v první padesátce žebříčku bylo zastoupeno 26, letos už se jedná o 34 značek. Evropské firmy tedy ztrácí své postavení nikoli ani tak ve prospěch těch asijských jako spíše amerických,“ řekl Kovanda.

Ve vzduchu visí varovné signály s ohledem na to, že nejhodnotnější evropské společnosti představují značky z oblasti módy a luxusního zboží. Technologické firmy zde nefigurují.

Dříve zmiňovaný Vodafone nahradil v padesátce nejhodnotnějších firem brand Gucci. Luxusní a módní značky sílí díky historicky postaveným základům a pečlivě budovanému know-how. Do popředí je tak nedostávají díky novým výrobním postupům, inovacím, objevům nebo novým vynálezům. Nejde tak o body, které by ekonomiku posouvaly dopředu a pomáhaly tak v růstu produktivity a bohatství přepočtu na obyvatele.

 

Evropským módním značkám pomáhá mohutná poptávka z Číny

„Nutno také říci, že evropské módní značky, ať už italské či francouzské, by se v žebříčku neumístily zdaleka tak vysoko, pokud by nebylo mohutné poptávky čínských spotřebitelů po příslušném zboží,“ sdělil Kovanda.

Ke společnostem SAP, Deutsche Telekom a Gucci se v první padesátce přidávají ještě francouzské módní ikony Louis Vuitton, Chanel, Hermès a L’Oréal.

V čele žebříčku je nadále americký technologický gigant Amazon. Mezi firmami v TOP10 si firma Jeffa Bezose meziročně polepšila úplně nejvíce. Své prvenství tak potvrzuje a svým konkurentům dále uniká. Amazonu sekunduje v souvislosti s nárůstem hodnoty značky pouze Microsoft.

 

Koronavirová krize hrála ve prospěch bezhotovostního styku

„Jak Amazonu, tak Microsoftu se daří pronikat do nových, perspektivních oblastí, a to mimo svůj jádrový byznys. Tím podporují povědomí o své značce a dále zvyšují její hodnotu. Například Amazon sice začínal jako e-shop a Microsoft jako výrobce softwaru, ale nyní obě firmy úspěšně a dalece tyto původní sféry své produkce přesahují do mnoha směru, přičemž jsou si z globálního hlediska hlavními rivaly v oblasti dalšího rozvoje cloudových služeb,“ uvedl Kovanda.

V první desítce se dopředu dostala i firma MasterCard. Firma zaznamenala během posledních let rychlejší růst tržeb a marží oproti svému úhlavnímu a většímu konkurentovi společnosti Visa. Má rovněž lepší pozici na trhu než Visa v řadě oblastí světa, jež jsou perspektivní s ohledem na přechod z hotovostního na bezhotovostní platební styk. To se týká především oblastí střední a východní Evropy, Blízkého Východu, Afriky nebo Latinské Ameriky.

Koronavirová krize hrála ve prospěch bezhotovostního styku. Společnost se globálně obávala s ohledem na používání hotovosti snížené hygieny.

„Z první stovky firem hodnotu své značky meziročně nejvýrazněji nezvýšily čínský výrobce alkoholických nápojů Kweichow Moutai a americká sociální síť Instagram,“  dodal Kovanda.

 

Také by vás mohlo zajímat:

Hackerský byznys je obrovský, říká Jiráček z Comguard

 

Zdroj: Komentář Lukáše Kovandy

Komentáře