Elektrifikace, autonomní letadla, inovace v aerospace a další, to byla Konference Brno

V hotelu Holiday Inn Brno se uskutečnil v pořadí druhý ročník Konference Brno zaměřený na očekávaný vývoj leteckého průmyslu v České republice a ve světě. V rámci konference se hovořilo o podpoře rozvoje, inovací a investic leteckého průmyslu, ale i o trendech inovací a nových technologií. Řeč byla o aerospace, bezpilotních letadlech, elektrifikaci, chytrém nářadí a dalších mnohých věcech. 

 

Pavel Rak ml., Macmatic 

Pavel Rak ml. Macmatic 

 

Jaká je budoucnost obráběcích strojů?

„Budoucnost obráběcích strojů vidím hlavně v přenosu zodpovědnosti z operátorů na systémy a na technology. Nedostatek kvalifikované síly se netýká samozřejmě pouze oboru obrábění. Je to všeobecný problém ve všech sférách lidské činnosti. V oblasti obrábění jsme tomu schopni čelit tak, že zavedeme kvalitní systém řízení výroby, ke kterému poskytneme kvalitní technologické zázemí přes kvalitní technology. Tím omezíme zodpovědnost a náročnost práce pro operátory strojů.“

 

István Szabó, Unis

István Szabó, Unis

 

Jaká je budoucnost elektrifikace letecké dopravy?

„Poslední dobou vnímáme zvýšenou poptávku po elektrifikaci. Naše společnost se zabývá vývojem leteckých systémů pro hydraulické agregáty a řídící systémy pro letecké motory. Tuto elektrifikaci vnímáme jako velice intenzivní. Dá se říci, že naše společnost i naši zákazníci jsou docela dobře připravení na tento přechod. U zákazníků pozorujeme docela přesně definované požadavky nejenom na přechod na elektrické řízení, ale také vlastně požadavky týkající se například servisu na základě provozního stavu těchto dodávaných zařízení.

 

Josef Kašpar, Výzkumný a zkušební letecký ústav

Josef Kašpar, Výzkumný a zkušební letecký ústav

 

Jaké jsou cíle, které mají pomoci zlepšit situaci v leteckém průmyslu. O jaké body jde?

„Těch cílů je mnoho. Firem, které pracují v leteckém průmyslu je velké množství a každá dělá trochu něco jiného. Kdybych měl generalizovat, tak základní cíle jsou v zásadě dva. Jedním je udržení v České republice schopnost vyrábět finální letadla. V zásadě je jedno, jestli se bavíme o dvoumístných, o devatenctimístných nebo o cvičných letadlech. Důležitá je schopnost letadlo vyrobit. To je ta největší doména, kterou máme. Druhým cílem je být stále aktivní v těch nadnárodních aktivitách a být součástí globálního, světového a leteckého systému. Na tomto poli pak musíme spolupracovat s firmami, které jsou mnohem silnější než my. Může jít například o Airbus nebo Boeing.“

 

 

Ondřej Valášek, Atlas Copco Eastern Europe

Ondřej Valášek, Atlas Copco Eastern Europe

 

Jaká je budoucnost nářadí?

„Budoucnost nářadí je právě v té digitalizaci získávání dat v interakci nářadí a operátora. Důležitý je přenos veškerých dat z procesu dalších systémů a s tím jejich další zpracování a využívání. Našeho využití se týká virtuální realita. Může rovněž souviset se školením nových pracovníků. Lze jej použít v určitých neshodách při výrobě během použití virtuální reality.“

 

Jak jste spokojení s Konferencemi Brno?

„Konference nám jako každý rok přináší opravdu hodně příležitostí se seznámit s očekávaným vývojem letectví u nás a ve světě a věřím, že bude pokračovat i v následujících letech.“

 

Josef Kašpar, Výzkumný a zkušební letecký ústav

„Je to pro mě první konference. Na prvním ročníku jsem nebyl. Měl jsem tu čest vystoupit, takže je to super. Je to místo pro setkání s lidmi se stejným zájmem a se stejným oborem. Kolegové, kteří hovořili v mém bloku, řekli pár věcí, o kterých jsem nevěděl a které mi umožnily nahlížet na věci trochu jinak. Rozhodně nelituji toho, že jsem tady.“

 

István Szabó, Unis

„Na konferenci jsem osobně poprvé. Nicméně pan majitel Kovář již konferenci jednou navštívil. Myslím si, že je to velice přínosné a diskuze kolem této problematiky očekávaného vývoje leteckého průmyslu jsou pro nás velice důležité.“

 

Pavel Rak ml. Macmatic 

„Pro nás je tato konference velice zajímavou příležitostí potkat se s operátory a zákazníky v leteckém průmyslu. Můžeme jim tak nabídnout naše řešení, které používá velké množství věhlasných a světových firem působících v leteckém průmyslu stejně jako menší firmy, které působí v zakázkové výrobě.“

 

V rámci debat se hovořilo i o české konkurenceschopnosti nebo spolupráci s Čínou. V tomto ohledu se debata trochu polarizovala. Důležitým výstupem ale byla skutečnost, že české společnosti s ohledem na budoucí prosperitu musí spolupracovat. 

 

 

Zdroj: Tývka.cz 

Komentáře

Michal Kvapil

Jsem člověk, který si prošel bohatou praxí v oblasti žurnalistiky. Stáž jsem odstartoval na Novinkách.cz. Následně jsem přešel do mediální skupiny Lagardere, kde jsem pět let působil v Rádiu Zet / BBC na redaktorské a editorské pozici. Pracoval jsem i na pozici zprávaře. Následně jsem přešel pod projekt Youradio Talk, kde jsem měl i vlastní pořady - například Krypton pořad o kryptoměnách. Praxi jsem nabral i v regionální televizi První boleslavská, ve které jsem si prošel prací kameramana, střihače i redaktora. Souběžně s tím spolupracuji pro portál Mladaboleslav.cz a Boleslavský deník.