
Digitální pěněženky zastávají stále důležitější roli v placení

Digitální peněženky se stávají stále populárnějšími. Jsou stále důležitějším způsobem placení. Je to dané především důsledkem rostoucího využívání mobilních zařízení a rostoucího počtu online transakcí. V blízké době se rozšíří jejich používání nejen pro online platby, ale také pro placení v kamenných obchodech a na dalších místech ve fyzickém světě. Budou také více integrovat s dalšími technologiemi, jako jsou chytré domácnosti, IoT a blockchainové sítě, což umožní větší flexibilitu a rychlost při platbách.
Digitální peněženka (také známá jako elektronická peněženka nebo e-wallet) je elektronický nástroj pro ukládání, přijímání a posílání peněz pomocí mobilních zařízení nebo počítače.
„Digitální peněženka funguje podobně jako klasická peněženka, kde uchováváte své peníze, ale namísto fyzických peněz jsou peníze uloženy v digitální formě. To umožňuje uživatelům snadněji a bezpečněji platit za zboží a služby, posílat peníze přátelům či rodině, stejně tak přijímat platby,“
Zuzana Stehlíková, manažerka Royal Digital a specialistka na fintech společnosti IC Group
Digitální peněženky mohou být napojeny na kreditní nebo debetní karty, bankovní účty nebo platební brány, a umožňují uživatelům přístup ke svým penězům a transakčním údajům pomocí mobilních aplikací nebo webových stránek. Některé digitální peněženky nabízí další funkce, jako jsou slevy a bonusy za platby, zprávy o transakcích a historii platby, a možnosti správy více měn.
„Očekává se, že digitální peněženky se budou v budoucnu více integrovat s dalšími technologiemi, jako jsou například chytré domácnosti, internet věcí (IoT) a blockchainové sítě, což umožní větší flexibilitu a rychlost při platbách,“
Zuzana Stehlíková, manažerka Royal Digital a specialistka na fintech společnosti IC Group
Aktuální studie Accenture Life Trends 2023 uvádí jako jeden z klíčových trendů právě větší rozmach digitálních peněženek, které by mohly vyřešit problémy spojené s digitální identitou. Způsob, jakým se využívají (ale i zneužívají) osobní údaje je neudržitelný a zralý na kompletní transformaci. Důvěra lidí v online zkušenost s danou značkou se snižuje ruku v ruce s tím, jak značky zacházejí s osobními údaji svých zákazníků. Uživatelé by však brzy mohli získat zpět kontrolu nad svými údaji.
Digitální peněženky obsahující tokeny (které budou představovat platební metody, průkazy totožnosti, věrnostní karty a další) umožní lidem rozhodovat o tom, jaké osobní údaje budou s organizacemi sdílet – a dokonce jim je budou moci prodávat. To je nakonec i zajímavá zpráva pro značky.
Protože údaje, o něž se zákazníci rozhodnou podělit, pak budou ještě cennější a relevantnější než informace získané třetí stranou, které se ve světě bez cookies již neshromažďují. K jejich větší bezpečnosti by měly postupně přispívat například pokročilé metody ověřování identity nebo biometrické technologie.
Historie digitálních peněženek
Digitální peněženky jsou relativně novým fenoménem v oblasti platebních technologií. Jejich historie sahá do 90. let 20. století, kdy se objevily první experimentální digitální platby.
V roce 1989 vznikla společnost Digicash, která byla první společností, která vyvinula a nabídla digitální peněženku na trhu. Digicash byla založena nizozemským matematikem Davidem Chaumem, který je považován za zakladatele kryptografie a průkopníka v oblasti digitálních plateb.
Digicash umožňovala uživatelům převádět digitální peníze mezi sebou, přičemž platby byly zabezpečeny kryptografickými algoritmy. Bohužel, společnost neuspěla na trhu a v roce 1998 se ocitla v konkurzu.
Dalšími významnými hráči na trhu digitálních peněženek byly například společnosti PayPal, WebMoney a Bitcoin, které využívají různé technologie pro zabezpečení a správu digitálních plateb.
V současné době existuje mnoho různých digitálních peněženek od různých poskytovatelů platebních služeb, bank a dalších společností. Tyto peněženky umožňují uživatelům snadnou správu a převody digitálních prostředků a výrazně usnadňují digitální transakce.
Digitální peněženky zaměřené na kryptoměny
V roce 2007 představila společnost Apple svůj první iPhone, který se stal velmi populárním a následně v roce 2011 uvedla službu Apple Pay, která umožňuje ukládání platebních karet do telefonu a bezkontaktní platby.
V roce 2009 byla vytvořena virtuální měna Bitcoin, která byla první kryptoměnou a umožnila provádět přímé platby mezi lidmi bez zprostředkování bank. Vznikla také řada digitálních peněženek zaměřených na kryptoměny, které umožňují ukládání, výměnu a použití kryptoměn.
V posledních letech se digitální peněženky stávají stále sofistikovanějšími a nabízejí různé funkce jako například převod peněz mezi uživateli, platby na internetu, výběry z bankomatů a další. Tyto funkce jsou doplňovány o bezpečnostní prvky jako například dvoufaktorové ověřování, biometrické metody ověřování identity a šifrování dat.
V současné době existuje mnoho společností nabízejících digitální peněženky a mnoho z nich se snaží být co nejvíce uživatelsky přívětivých a bezpečných. Digitální peněženky se staly důležitou součástí moderního finančního světa a mohou být využity k usnadnění plateb a převodů peněz mezi lidmi a společnostmi.
Zdroj: Tývka