
ČR je gigantem v e-shopech, pomáhá jim konference Reshoper

Na pražském výstavišti v Letňanech se uskuteční v pořadí třetí ročník největší akce určené české e-commerce scéně známé jako Reshoper. Tato událost zahrnuje přes 130 tuzemských i zahraničních společností dodávajících řešení nebo poskytování služeb e-shopům. Součástí je ale i odborná konference, poradenská zóna nebo prostor pro networking. Tato událost je určená pro provozovatele e-shopů, freelancery a zájemce o tuto oblast.
Není žádnou náhodou, že se v tuzemsku pořádá událost, jako je Reshoper. Česko je totiž e-shopová velmoc s vůbec největším podílem on-line obchodů na počet obyvatel v Evropě.
Odhaduje se, že za dva roky by jich mělo být v Česku více než 50 tisíc. Staneme se tak nejrychleji rostoucím trhem v rámci celé Evropy. Tomuto scénáři napovídá studie 2019 Global Payments Trend Reports americké banky JP Morgan.
České e-shopy se mají letos dostat před trhy, jako jsou Velká Británie, Francie nebo Mexiko.
E-commerce v Česku v roce 2019 přinesl velké změny
„Kromě dalšího nárůstu objemů prodejů přes e-shopy byly loni velkým tématem majetkové změny velkých hráčů, vzkříšení Zootu i větší objem prodaného zboží on-line u oblasti, které byly donedávna téměř výhradním hájemstvím tradičních kamenných obchodů, například drogistické zboží či potraviny a potřeby pro naše domácí mazlíčky,” říká CEO Reshoperu Eva Knirschová.
„Významným způsobem také zasáhl do stále oblíbenější prodejní akce Black Friday projekt Hlídač shopů, který kontroloval pravost slev u velkých e-shopů a nesmím ani zapomenout na letošní velmi dobré zvládnutí každoroční logistiky objednaného zboží z eshopů přepravními firmami, včetně České pošty ve zběsilé předvánoční době,” dodala Knirschová.
Loňský rok symbolizoval i expanze některých e-shopů do okolních států, změny informačních systémů nebo konsolidace. Ke změnám došlo i v oblasti přepravních služeb. Nově se využívají například volné kapacity alternativních taxislužeb, zboží se doručuje do samoobslužných výdejních zařízeních nebo přímo do kufru vozu.
Novinkou je doručování objednávek do samoobslužných výdejních zařízení nebo rovnou do kufru automobilu. Objevila se rovněž i nová platforma pro sdílení kapacit přepravců.
Doručování zásilek pomocí dronů chybí pouze legislativní bariéry.
Množství prodejů stoupá, počet e-shopů naopak klesá
Odhady Asociace pro elektronickou komerci (APEK) vypovídají o tom, že trh elektronického obchodu stoupl za celý loňský rok o 14 procent.
Nejvíce peněz e-shopy vydělaly jako vždy ve druhé polovině adventu. Během jediného týdne Češi podle údajů APEK nakoupili za jediný týden zboží dosahující na 5,5 miliardy korun.
E-commerce v rámci celého českého maloobchodu dosahuje téměř 13 %.
„Češi našim e-shopům důvěřují stále více. Souvisí to se stále se zlepšujícími službami, rozšiřováním sortimentu, možností větší personalizace zboží, ale také s větší dostupností zboží z kategorií, kterým ještě nedávno zcela dominovaly kamenné obchody – potraviny či drogerie,” uvedla Eva Knirschová.
Uživatelé internetu se stále v menší míře bojí platit online. Platby pak konkrétně představují podle České e-commerce kartou 10 % a bankovním převodem 34 procent.
Jak bude vypadat s ohledem na e-commerce rok 2020?
Asociace pro elektronickou komerci očekává, že v roce 2020 vzroste růst obratů z prodejů na internetu mezi 10 až 15 %.
Trh musí ale počítat s negativními trendy, které se projevily už v roce 2019.
„Za rok 2019 zaniklo 4 300 českých e-shopů a pozorujeme tak první větší příklady konsolidace e-shopové scény v ČR,” informovala Eva Knirschová.
„V rámci našeho projektu Reshoper Datablog jsme ve spolupráci s Marketing Minerem již před zhruba rokem a půl začali zkoumat 39 756 českých e-shopů (údaj z prosince 2018), přičemž v prosinci 2019 jich bylo aktivních již jen 35 440, tedy o 4 316 obchodů. Tedy o necelých 11 % obchodů méně.”
Zákazníkům e-shopů se mění nákupní chování.
V čele českého on-line obchodu jsou velcí hráči. Otázkou zůstává, jestli se postupem času transformují do takzvaného marketplace. Konkrétně jde o portály, které mají pod sebou více značek od určitého druhu v jednom prostředí. Druhou variantou je, že setrvají standardní e-shopy.
„Některé české e-shopy už na svých marketplaces pracují a jsem zvědavá, jak bude tato proměna výrazná v následujících dvou, třech letech. Trend je jasný – Amazon roste, ve střední Evropě se daří i Alibabě, kdy 68% jejího obratu tvoří prodej reklamy a služeb. Významnou roli hrají také Allegro v Polsku či eMag v Rumunsku,” sdělila Eva Knirschová.
Je zapotřebí podotknout, že v zahraničí jsou s ohledem na marketplaces napřed. Prodejci mají k dispozici takzvané sponsored product ads. Ty produkty na webu prodejce zviditelní nebo zlepší pozici ve vyhledávání.
Velké eshopy se tak mění v marketplace a stávají se z nich platformy, jež generují stále větší zisk právě z reklamy.
Kam směřuje e-commerce svět?
Rozkvět on-line e-commerce světa není turbulentní samozřejmě výhradně na území České republiky. Jeho boom je již několik let v rámci celosvětového měřítka. Německý portál Statista očekává, že v letech 2020 a 2021 stoupne celosvětový objem prodejů prostřednictvím e-commerce na 4,5 trilionu amerických dolarů (v roce 2014 tato částka představovala 1,4 trilionu dolarů).
Projekt Oberlo vydal žebříček trendů, které budou mít vliv na e-commerce do budoucna. Pomyslnou páku pro tuto oblast budou představovat témata týkající se udržitelnosti a ekologie. Už v současné době mají ovlivňují nákupní chování v oblasti internetového nakupování.
Odhady naznačují, že do roku 2021 bude všech 73 procent e-commerce transakcí proudit z mobilního telefonu. Ruku v ruce s tím vzroste počet nakupujících přes sociální sítě a tlačítko „Buy“ na Facebooku nebo “Checkout” na Instagramu.
Více a více online obchodů bude využívat rozšířenou realitu
Ve světě jsou stále populárnější mobilní platby. Češi i přesto pořád raději zaplatí za zboží na dobírku. Důraz bude stále více kladen na moderní technologie.
Největší e-commerce společnosti pak vynakládají horentní sumy do umělé inteligence. V tomto směru se očekává, že do roku 2022 bude více než 120 tisíc online obchodů používat augmentovanou realitu (rozšířenou realitu), která pomůže ke zvýšení nákupního zážitku.
Dalším důležitým předpokladem je skutečnost, že vzroste míra nákupů až po registraci. Za posledních pět let podle průzkumu Oberlo stoupl o více než 100 %.
Reshoper aneb strategické myšlení pro majitele E-shopů
Reshoper má za cíl do hloubky prozkoumávat témata rozhodující o úspěchů nebo krachu každého e-shopu. V rámci letošní konference čeká účastníky unikátní studie pricingu českých e-shopů, pohledy na analytiku i projektové řízení nebo analýza nových marketingových kanálů.
Za Reshoperem stojí Eva Knirschová, která svůj první e-shop založila už ve svých patnácti letech. Rozhodla se k tomu kvůli své vášni ke koním a kvůli nedostatku finančních prostředků.
Jezdecká výbava byla příliš nákladná. Z toho důvodu si ji Eva vyráběla sama. Výrobky si nalezly oblibu u kolegů ze stájí, následovali známí a známí známých.
Nabídku následně přidala na aukční portály a přišla na to, že nalezla díru na trhu. Touto cestou tak vznikl první e-shop www.aiva-shop.com.
Eva Knirschová stála u zrodu skutečného lovebrandu. Výroby se začaly prodávat samy bez reklamy. Mladá podnikatelka začala zanedlouho exportovat své produkty na Slovensko, do Polska nebo do Švédska.
K nastartování Reshoperu pomohly zkušenosti z budování vlastního e-shopu
Reshoper vznikl v roce 2017. Původně se událost jmenovala Ecommerce Expo Prague.
Během prvního ročníku se stala událost největší českou e-commerce akcí v České republice.
„Spoustu procesů uvnitř jsem postavila na vlastních zkušenostech, kdy jsem jako vystavovatel navštěvovala české i zahraniční veletrhy s vlastními výrobky. Zkušenosti s budováním vlastního e-shopu mi s celým konceptem obrovsky pomohly,“ řekla Knirschová.
Aktuálně Eva připravuje již třetí ročník, jenž se uskuteční 30. ledna 2020 v Praze.
Zdroj: Tývka.cz