Vyberte možnost Stránka

Cirkulární textilní startup Nilmore dosáhl rekordní investice

Cirkulární textilní startup Nilmore dosáhl rekordní investice

Textilní průmysl patří mezi největší znečišťovatele naší planety. S desetiprocentním podílem na tvorbě emisí lze bez nadsázky říci, že bez zásadní transformace a inovací v tomto odvětví se bude lidstvo s globálním oteplováním potýkat jen obtížně. Komplexní řešení přinesla na trh v roce 2021 česká firma Nilmore, která v letošním roce získala pro svůj první cirkulární textilní koncept na světě již druhou investici. Vlastní kolekce pod značkou Nilmore nyní doplňuje také o řešení pro firmy pod hlavičkou NIL Textile.


Kromě vysokých emisí se textilní výroba může „pyšnit“ také 20% podílem na světovém znečištění vody a téměř absolutní absencí cirkularity.

„Globálně se do nového oblečení recykluje pouze 1 % produkce, a to způsobem, který snižuje kvalitu vláken. Dříve či později tedy všechen textil skončí na skládkách nebo ve spalovnách. Přidat do textilu recyklát je pouze jeden z mnoha důležitých kroků, navíc stálé velmi raritní. Pokud značky a firmy nebudou řešit problematiku v celé své šíři napříč výrobním a spotřebitelským řetězcem, nic se nezmění. I proto jsem založil Nilmore”

Mikuláš Hurta, módní revolucionář a zakladatel Nilmore

Nilmore skrze inovace neřeší pouze nízký dopad samotné výroby, ale od B2B i B2C zákazníků odebírá použité oblečení, které recykluje do nových produktů.

Nilmore vstoupil na trh se svojí vlastní řadou oblečení skrze úspěšnou kampaň na crowdfundingové platformě Donio a poptávky z B2B segmentu na sebe nenechaly dlouho čekat. Pro zájemce o cirkulární textil z řad firem, pro které zajišťuje vlastní kolekce nebo firemní oblečení, tedy Nilmore spustil řešení pod hlavičkou NIL Textile.

„Nyní již evidujeme více jak 50 firemních zakázek a zájem nejen v oděvním průmyslu, ale také automotive, food retailu a dalších odvětvích,”

Mikuláš Hurta, módní revolucionář a zakladatel Nilmore

I proto Nilmore získal rychle zájem investorů, kteří vidí v jeho řešení významný potenciál a ověřenou trakci. Po pre-seedové investici tak v letošním roce získal Nilmore investici seedovou od společnosti Danielson.

„Vidíme v Nilmore opravdovou revoluci textilního odvětví a synergii v našich vizích. Společným úkolem bude posílit obchodní aktivity a samotná investice směřuje do spuštění vlastní výroby na úrovni pletení a šití. Vlastní lokální výroba je důležitá pro kvalitní službu zákazníkům a především zvyšuje udržitelnost samotného výrobku,“

Daniel Maťák, majitel společnosti Danielson

Vlastní výroba nabídne svoje kapacity pletení a šití i dalším výrobcům společně s know-how v cirkulárním designu. Nilmore tak získal investici v celkové výši 13 milionů korun s nejvyšší valuací ve svém oboru a chystá další investiční kolo pro budování B2C brandu na evropském trhu.

Řešení Nilmore je výsledkem tříletého výzkumu a vývoje ve spolupráci s univerzitami a průmyslovými partnery.

Úspory ve spotřebě emisí a spotřebě vody

„Při vstupu na trh jsme představili materiál s vůbec nejnižšími environmentálními dopady na bázi kukuřičného škrobu s obchodním názvem NILPLA®. Ten jsme v letošním roce doplnili o materiály z cirkulární bavlny NILCOTT®, z polyesterového odpadu NILPET® nebo z oceánského odpadu CIRPAD. Všechny naše materiály pojí to, že jsou díky našemu know-how v cirkulárním designu a napojení na revoluční recyklační technologie plně recyklovatelné s vysokou výtěžností přes 86 %. O zpětný odběr a recyklaci se staráme my,”

Mikuláš Hurta, módní revolucionář a zakladatel Nilmore

Úspory ve spotřebě emisí dosahují 86 %, spotřeba vody až 98 % a Nilmore cílí na úplnou redukci odpadu. Veškerý svůj vývoj přitom Nilmore opírá o data a měření pomocí tzv. LCA (life cycle assesment, analýza životního cyklu). A právě zde se skrývá pro B2B partnery hodnota, která daleko překračuje pouhé zlepšení vnímání brandu v očích spotřebitele.

„Pro všechny společnosti se blíží povinnost reportovat nefinanční data – mimo jiné i environmentální a sociální dopady jejich podnikání. Značkám, které se nebudou věnovat snižování negativních dopadů, porostou náklady na kapitál a budou také hůře shánět investice”

Mikuláš Hurta, módní revolucionář a zakladatel Nilmore

I firmám, které se primárně nevěnují výrobě textilu, ale například odívají svoje zaměstnance, Nilmore vyčíslí úsporu CO2, vody a odpadu díky přechodu na cirkulární řešení. V rámci nepřímých emisí (tzv. Scope 3) tak firmy dosáhnou značných úspor.

Blíží se zároveň směrnice o Rozšířené odpovědnosti výrobce (EPR – extended producer responsibility), podle které se budou firmy nuceny o recyklaci produktů samy postarat, v opačném případě na ně dopadne do roku 2025 recyklační daň. Ve Francii je už tato směrnice účinná a pro český trh může začít platit přibližně v roce 2024.

„Přesně takovéto opatření povede k uzavírání pomyslných nůžek mezi nízkými cenami nekvalitního a neekologického textilu a udržitelnými řešeními. Firmám, které s námi naskočí na vlnu cirkularity, vystavíme certifikát o úspoře a recyklaci, díky kterému se vyhnou danění a bude sloužit také jako podklad pro zmíněný reporting

Mikuláš Hurta, módní revolucionář a zakladatel Nilmore

Zdroj: Nilmore

O autorovi