Česko by mělo udržet schopnost vyrábět finální letadla

Česko by mělo být schopné vyrábět letadlo jako koncový produkt. Více jsme se o tom dozvěděli na Konferenci Brno zaměřené na Očekávaný vývoj leteckého průmyslu. Hovořil o tom konkrétně Josef Kašpar z Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu.

 

Josef Kašpar, Výzkumný a zkušební letecký ústav

Jaké technologie vnímáte jako klíčové v rámci leteckého a vesmírného průmyslu?

„Za zajímavé vnímám vlastně všechny. Bez nejjednodušších technologií jako je ohýbání plechu se ani v budoucnu neobejdeme. Když se budeme bavit o technologiích výroby, tak do budoucna půjde samozřejmě o otázku laserů, nasazení 3D tisku nebo umělé inteligence. Pokud se budeme bavit o těch výrobcích jako takových, tak tam je pro letectví zcela zásadní vyřešení efektivního a ekologického pohonu jako takového. V tuto chvíli se orientujeme na technologie, které směřují k elektrickým pohonům, elektrickým hybridním pohonům a samozřejmě se snažíme nalézt nová paliva, kterými se dají nakrmit ty stávající motory.“

 

Jaké jsou cíle, které mají pomoci zlepšit situaci v leteckém průmyslu. O jaké body jde?

„Cílů je mnoho. Firem, které pracují v leteckém průmyslu, je velké množství a každá dělá trochu něco jiného. Kdybych měl generalizovat, tak základní cíle jsou v zásadě dva. Jedním je udržení v České republice schopnost vyrábět finální letadla. V zásadě je jedno, jestli se bavíme o dvoumístných, o devatenáctimístných nebo o cvičných letadlech. Důležitá je schopnost udělat to letadlo. To je ta největší doména, kterou máme. Druhým cílem je být stále aktivní v těch nadnárodních aktivitách a být součástí globálního, světového a leteckého systému a na tomto poli spolupracovat s firmami, které jsou mnohem silnější než my. Může jít například o Airbus nebo Boeing.“

 

Striktní legislativa v leteckém průmyslu

Jak je to se současnou legislativou Evropské unie, je vstřícná pro výrobce?

„Složitá otázka. Legislativa je poměrně široký pojem. Jsem zvyklý si ty věci strukturovat. Jedna věc je legislativa pro podnikání a tam je možné mnoho věcí efektivně změnit a ovlivnit tak, aby se lépe podnikalo. Nemluvím pouze o různých papírech, pojištěních a dalších věcech, které Evropská unie a stát po podnikatelích chtějí. Můžeme se inspirovat ve zbytku světa, kde administrativa podnikání není tak náročná. Druhá věc je legislativa v oblasti leteckého průmyslu jako takového – čili letectví obecně. Tam je ta legislativa poměrně striktní. Vždy dávám jednoduchý příklad. Když se vám něco porouchá na voze, tak zastavíte u krajnice a dá se to opravit. Když se vám něco porouchá na letadle, tak tam ta zemská přitažlivost funguje spolehlivě.“

 

Výroba koncových produktů je důležitá ve všech odvětvích a firmy by si to měly uvědomovat. To je cesta k tomu, jak se zbavit nálepky montovny, kterou je Česká republika často označována. Otakar Kvapil a Michal Kvapil, Tývka.cz.

 

Více o Konferencích Brno jsme informovali níže:

Elektrifikace, autonomní letadla, inovace v aerospace a další, to byla Konference Brno

Konferencí Brno se zúčastnily špičky české energetiky

Na Konferenci Brno se hovořilo o budoucnosti automotive, představila se i elektromotorka Böhmerland

Životní prostředí dotace do obnovitelných zdrojů nezlepšily

 

 

Zdroj: Tývka.cz

 

 

Komentáře

Michal Kvapil

Jsem člověk, který si prošel bohatou praxí v oblasti žurnalistiky. Stáž jsem odstartoval na Novinkách.cz. Následně jsem přešel do mediální skupiny Lagardere, kde jsem pět let působil v Rádiu Zet / BBC na redaktorské a editorské pozici. Pracoval jsem i na pozici zprávaře. Následně jsem přešel pod projekt Youradio Talk, kde jsem měl i vlastní pořady - například Krypton pořad o kryptoměnách. Praxi jsem nabral i v regionální televizi První boleslavská, ve které jsem si prošel prací kameramana, střihače i redaktora. Souběžně s tím spolupracuji pro portál Mladaboleslav.cz a Boleslavský deník.