České startupy plánují zahraniční expanzi, vyhýbá se jí jen zlomek

České startupy plánují zahraniční expanzi. Jen 22 procent českých startupů o rozšíření za hranice neuvažuje. Napomáhá tomu globalizace ruku v ruce s větší digitalizací, automatizací a provázaností jednotlivých ekonomik. Tato čísla vycházejí z reakcí 150 startupů. Ti se podíleli na vytvoření komplexní studie Startup Report 2019_2020. Téměř totožné statistiky ukazují i data agentury na podporu podnikání a investic CzechInvestu. Ten pomáhá začínajícím podnikatelům již od roku 2011.

 

„Přes 70 procent startupů, které jsme v rámci našich programů podpořili, s námi zároveň vycestovalo do zahraničí,“ říká ředitelka Divize startupů a inovativních MSP CzechInvestu Markéta Přenosilová.

Velké množství českých startupů podniká na území České republiky. Ruku v ruce s tím ale vzrůstá i podíl expandujících startupů působících za tuzemskými hranicemi. K aktuálnímu dni jich v zahraničí podniká 30 %. V letech minulých ji byly mimo region Střední a východní Evropy pouhé jednotky procent.

Globální ambice jsme letos v návaznosti na diskuzi odborníků zařadili mezi jeden z pěti znaků definujících startup. Tento rys startup částečně vymezuje od malého či středního podnikání. Přesto je expanze jedním z klíčových témat, které české startupy doposud vnímají jako svou velkou slabinu,“ přibližuje výkonná koordinátorka Keiretsu Forum Tereza Zyklová.

Startup Report uvádí, že startupy se přesouvají především do Evropy, následně do Severní Ameriky a do Asie. CzechInvest poslal nejvíce nadějných českých společností do Silicon Valley, New Yorku, Londýna a Lisabonu.

Expandování startupů není jednoduchou záležitostí. Jde ovšem o velkou příležitost a možnost, jak své podnikání otestovat.

 

Mimopražské startupy zaznamenávají boom

Poslední dva roky stoupl podíl mimopražských startupů. Ve velké míře posílolo Brno a Ostrava. Rozvoj startupového ekosystému je zřetelný i v dalších městech. Přispívá k tomu i vzrůstající počet inovačních regionálních center a programů na podporu lokálních startupů.

Lokální podpora je nevyhnutelným předpokladem pro další rozvoj společností.

„V případě, že startupy uvažují o expanzi, kladou si často otázky typu, jakou strategii zvolit, aby byla úspěšná, na kterých trzích začít, kdy je ten správný čas expandovat, jak najdou správné partnery a jak osloví zákazníky,“ říká Přenosilová.

Pomocnou ruku v tomto ohledu dává prostřednictrvím mentorů agentura CzechInvest. Ta pomáhá startupům prorazit na zahraničních trzích. Učí je rovněž, aby získaly potřebné know-how.

Pomáhají jí k tomu programy CzechAccelerator, CzechMatch a CzechDemo. Díky nim vysílá do zahraničí měsíčně zhruba pět startupů. Jde o destinace, mezi nimiž figurují Londýn, New York, San Francisco nebo Singapur.

 

CzechInvest - startupy

Uspěje mezinárodně konkurenceschopný produkt

Podporu získalo od roku 2016 přes stovku startupů. Řada z nich služeb CzechInvestu využila opakovaně. Celkový počet účastí ve všech programech tak dosahuje až dvou stovek.

„Z naší zkušenosti uspěje ten, kdo má nejen mezinárodně konkurenceschopný produkt a dobré sales dovednosti, ale také zkušený tým schopný zvládnout nové výzvy. Musí být zároveň vytrvalý, přijímat konstruktivní kritiku a nenechat se hned odradit,“ dodává Přenosilová.

CzechInvest pomohl do zahraničí i startupu Retailys. Jde o online platformu, jež podává pomocnou ruku podnikatelům s prodáváním prostřednictvím globálního tržiště po celém světě.

Startup byl účastníkem tříměsíčního programu CzechAccelerator v Singapuru. Později se sem vrátil i s programem CzechMatch. Během programu CzechDemo byl i účastníkem veletrhu Slush Tokyo. V Singapuru se mu dařilo do takové míry, že dokázal otevřít zahraniční pobočku.

 

CzechInvest startupy

Pomocná ruka při expanzi do jihovýchodní Asie

„V současnosti jsme schopni pomoci evropským firmám při jejich expanzi do jihovýchodní Asie, ale také asijským firmám s prodejem zboží v Evropě. Díky pobočce v Singapuru vidíme, že je pro nás snazší pronikat i do dalších zemí regionu, na což se nyní zaměřujeme,“ vysvětluje zakladatel společnosti Retailys Petr Heller.

Startup Report Keiretsu Fora představuje komplexní studii zaměřující se na aktuální stav českého startupového ekosystému z pohledu mentorů, akcelerátorů, zástupců korporací, investorů i samotných startupistů nebo veřejnosti. Ke sběru dat došlo na přelomu loňského a letošního roku formou online dotazníků.

Startup Report se věnuje sledování profilu startupistů, popisuje životní cyklus startupů, analyzuje jejich problémy a možnosti financování.

Zabývá se ale celou řadou dalších okruhů. Jeho cílem je podat ucelený obraz o českém startupovém a investorském prostředí. Vedle Keiretsu Fora se na vzniku Startup Reportu podíleli i další aktéři české startupové scény, mezi něž patří i CzechInvest.

 

 

 

Také by vás mohlo zajímat: 

Podpořili jsme už přes 300 startupů, říká Karolína Krámková z CzechInvest

Investice do startupů koronavirus ovlivní minimálně

 

 

Zdroj: CzechInvest

Komentáře