Vyberte možnost Stránka

Budoucnost obrábění je v přesunu odpovědnosti na technology

Budoucnost obrábění je v přesunu odpovědnosti na technology

Loni jsme se zúčastnili Konferencí Brno zaměřených na Očekávaný vývoj leteckého průmyslu. V tomto směru se vracíme k firmě Macmatic, v rámci které jsme připravili rozhovor s obchodním ředitelem Pavlem Rakem mladším. Jde o firmu, k jejímuž založení došlo v roce 2008. Od té doby nabízí vlastní značku pro CNC obráběcí stroje. V nabídce společnosti pak naleznete vertikální i horizontální obráběcí centra, rychlostní CNC stroje pro vrtání, závitování a frézování, obráběcí centra s paletovou výměnou, silové soustruhy s rovným ložem, produktivní soustruhy s šikmým ložem nebo vertikální soustruhy. 

 

Pavel Rak ml. Macmatic

Jaké jsou nové technologie v oboru obráběcích strojů?

Obor obráběcích strojů je technologicky poměrně dost konzervativní. V podstatě to, na čem obrábíme, je mechanicky známé dlouhé roky. Co můžeme přinést my v rámci naší technologie, je systém pokročilého řízení v rámci integrace CNC, VLC pod náš MES systém, pod náš MES software, který celé tato zařízení integruje.“

 

Jaká je budoucnost obráběcích strojů?

„Budoucnost obráběcích strojů vidím hlavně v přenosu zodpovědnosti z operátorů na systémy a na technology. Nedostatek kvalifikované síly se netýká samozřejmě pouze oboru obrábění. Je to všeobecný problém ve všech sférách lidské činnosti. V oblasti obrábění jsme tomu schopni čelit tak, že zavedeme kvalitní systém řízení výroby, ke kterému poskytneme kvalitní technologické zázemí přes kvalitní technology. Tím omezíme zodpovědnost a náročnost práce pro operátory strojů.“

 

S raketovým nástupem nových technologií dochází k problémům s kompatibilitou systémů, nemáte s tím problém?

„Máme komplexní řešení, co se týče obráběcích strojů, automatizace a softwarového řízení, které dodává jedna firma. Je to firma MCM. Díky tomu, že to řešení vyrábí jeden výrobce a design jedné části zařízení odpovídá těm ostatním, tak my tento problém nemáme. Navíc díky tomu, že jádro NES systému Superviser se ustálilo začátkem 90. let, tak jsme schopni nabídnout našim zákazníkům zpětnou kompatibilitu až do roku 92.“

 

Čím se liší letecký průmysl od automotive z vašeho pohledu?

Letecký průmysl je jednoznačně nejnáročnější oblastí, do které dodáváme. Je to dané především náročností technologie na bezpečnost a certifikaci procesů. Když se vám zastaví auto, tak maximálně zastaví a dál nepojedete. Když se vám ale pokazí letadlo, tak je to velký problém nejenom pro reputaci firem. Většinou to stojí lidské životy. Z tohoto důvodu technologická náročnost leteckého průmyslu je výrazně větší především z důvodu bezpečnosti.“

 

Jak jste spokojeni s konferencí, které se v Brně dnes pořádá?

„Pro nás je tato konference velice zajímavou příležitostí potkat se s operátory, zákazníky v leteckém průmyslu a nabídnout jim naše řešení, které používá velké množství věhlasných a světových firem působících v leteckém průmyslu stejně jako menší firmy, které působí v zakázkové výrobě.“

 

S postupným vývojem firma začala prodávat i vlastní značky příslušenství pro CNC obráběcí stroje. Ruku v ruce s tím nabízí i technické a technologické poradenství včetně zajištění a dodávek náhradních dílů.

 

Také by vás mohlo zajímat: 

Elektrifikace, autonomní letadla, inovace v aerospace a další, to byla Konference Brno

Konferencí Brno se zúčastnily špičky české energetiky

Zdroj: Tývka.cz 

O autorovi

Michal Kvapil

Jsem člověk, který si prošel bohatou praxí v oblasti žurnalistiky. Stáž jsem odstartoval na Novinkách.cz. Následně jsem přešel do mediální skupiny Lagardere, kde jsem pět let působil v Rádiu Zet / BBC na redaktorské a editorské pozici. Pracoval jsem i na pozici zprávaře. Následně jsem přešel pod projekt Youradio Talk, kde jsem měl i vlastní pořady - například Krypton pořad o kryptoměnách. Praxi jsem nabral i v regionální televizi První boleslavská, ve které jsem si prošel prací kameramana, střihače i redaktora. Souběžně s tím spolupracuji pro portál Mladaboleslav.cz a Boleslavský deník.