Benzínky jsou důsledkem koronavirové krize na pokraji krachu

Benzínky jsou kvůli koronavirové pandemii na pokraji krachu. Cena ropy dosáhla v českých korunách nejnižší úrovně od roku 1999. Čerpacím stanicím komplikuje i situaci skutečnost, že zájem o benzín i naftu mezi řidiči strmě padá. Více o tom již ve svém komentáři informoval hlavní ekonom Czech Fund Lukáš Kovanda.

 

Počet čerpacích stanic v České republice loni přesáhl čtyři tisíce. Česká republika má na území Evropy ale i v rámci světa jednu z vůbec nejhustších sítí benzínek.

Koronovirová pandemie může ale vše rychle změnit. Podle Lukáše Kovandy totiž hrozí, že benzínových stanic bude ubývat. K tomu nedocházelo ani během krize z let 2010 až 2013. Tou dobou byla ekonomika v útlumu, ale nebyla paralyzovaná jako v současné době.

Distributoři pohonných hmot v ČR registrují kvůli koronaviru zhruba třetinový pokles poptávky po benzínu či naftě. Zvlášť prudký je propad poptávky po benzínu, propad spotřeby nafty tlumí nadále fungující – byť také omezeně – kamionová nebo autobusová veřejná přeprava. Dopravci se ovšem také potýkají s propadem zakázek,“ uvedl Lukáš Kovanda.

Cena nafty je aktuálně na stejné úrovni jako benzín. Je tomu tak poprvé od dubna 2019. Benzín byl do nynějška dražší.

 

Rusko a Saúdská Arábie chtějí s navyšováním těžby pokračovat

Korunová cena barelu ropy Brent se v pondělí propadla na nejnižší úroveň za téměř 21 let. Levnější byla naposledy 11. června 1999. Barel Brentu dosahoval ceny pouhých 564 Kč.

Ropa se propadá nejenom kvůli koronaviru. Na vině je ale i vidina nekončící cenové války mezi Saúdskou Arábií a Ruskem. Do tohoto boje se přitom částečně zapojují i američtí těžaři břidlicové ropy.

Rijád a Moskva navzdory dříve zmiňovaným faktům hovoří o dalším dubnovém navýšení těžby ropy. To ve svém důsledku způsobí další propady černého zlata.

V dolarovém vyjádření v pondělí dosáhla od 15. listopadu 2002 na své minimum. Brent se vůbec poprvé od této doby propadl na  úroveň nižší 23 dolarů za barel.

 

Ohroženy jsou především menší benzínky

Prudce zlevňující ropa sice dává přechodně čerpacích stanicím možnost značně navýšit své marže. Ty jsou tak leckdy třeba trojnásobné oproti běžné době. Jenže konkurenční boj velkého počtu pump o stále méně dostupné řidiče je nutí jít s cenou dolu a marži postupně snižovat. Stále zlevňující ropa přitom prostor pro marži nakonec spíše snižuje. Benzín i nafta jsou v Česku dnes nejlevnější od dubna, resp. od října 2016,  sdělil Kovanda.

„S tím, jak na českých silnicích ubývají řidiči ochotní tankovat, klesá navíc čerpacím stanicím objem doplňkového prodeje – například nápojů či potravin. Z tohoto druhotného prodeje přitom v běžných časech měly často citelně vyšší marži než z prodeje samotných paliv,“ dodal Kovanda.

Koronavirus ruku v ruce s válkou mezi ropnými velmocemi existenčně ohrožuje především většinu menších benzínek. Jestliže se situace v nejbližší době nezlepší, lze podle Lukáše Kovandy očekávat krach velkého množství čerpacích stanic.

 

Také by vás mohlo zajímat:

Některé nemocnice získaly od Ministerstva zahraničí respirátory FFP3

Vietnamská komunita šije roušky a rozdává občerstvení IZS

ČR je ve fiskálních opatřeních proti koronaviru 3. v Evropě

 

Zdroj: Komentář Lukáše Kovandy.

Komentáře