Vyberte možnost Stránka

Automotive čeká propad poptávky po firemních vozech, říká Škapa

Nejenom Česká republika čelí nepříjemné situaci spojené s energetickou krizí. Na pozoru je celý automobilový průmysl. Hrozí další výpadky zájmu o osobní vozy. Další oblastí, kterou postihnou výpadky zájmu, je ale i firemní sektor. Jak vnímá pohled na budoucnost automobilového průmyslu pořadatel Konferencí Brno Stanislav Škapa? Více už nám řekl v novém rozhovoru.


„Čelíme mnoha výzvám poté, co si automobilový průmysl prožil dva roky covidu. Dnešní nelehká situace s růstem cen energií nutí výrobce k určitým restriktivním opatřením, co se týká automobilového průmyslu. Ten je samozřejmě několikanásobně dotčen, protože ceny pohonných hmot samozřejmě odrazují ve využívání zejména těch automobilů, které jsou poháněny benzinem nebo naftou. Dá se říci, že ta poptávka po osobních automobilech ze strany spotřebitelů bude omezována kvůli vysokým cenám pohonných hmot.“

„Na druhou stranu automobilky dnes čelí výzvám elektromobility, kdy infrastruktura v České republice ještě není na takové úrovni jako v západních zemích a představa, že by si občané, kteří bydlí především na sídlištích měli v takové míře, jako tomu je například ve skandinávských zemích pořídit elektromobily, tak je otázkou, jakým způsobem zabezpečit nabíjení těchto elektromobilů. To je patrně hudba budoucnosti respektive 3 až pěti let i na základě informací, které na Konferencích Brno řekli například zástupci z firmy ČEZ, jež budují významnou infrastrukturu pro elektromobily.“

„Jiný pohled je takový globální, kdy se naplno ukazuje, že zejména v západní Evropě je automobilový průmysl pravděpodobně na té spadové křivce. Automobilky stále přesouvají své výroby, když už ne do střední Evropy, tak dále na východ, tím myslím do Asie. Domnívám se, že před Českou republikou jako celkem je velká výzva udržet produkce na úrovních, které jsme dosahovali v letech 2018 – 2019 již na předcovidovou úrovní, protože struktura poptávky se mění a teď nás podle mého názoru čekají nelehká čtvrtletí, která přinesou do České republiky recesi. To se projeví samozřejmě i na poptávce po firemních vozech respektive zákazníků od firem ať už speditérských nebo obchodních, což opět sníží poptávku po automobilech na Českém trhu.“

„Samozřejmě je tady i otázka jiná. Jde o otázku české koruny. Koruna začala být poměrně volatilní a jednotliví producenti aut, ať už vezmeme Toyotu, ŠKODA AUTO nebo Hyundai 70 až 75 procent své produkce vyvážejí. Tady bude otázkou, jaký bude ten kurz a na které trhy vyvážejí. Pravděpodobně občané České republiky pokud necestují jinam, než v rámci Evropské unie, tak nezaznamenali významný růst dolaru. Je otázkou, jak i tento růst dolaru může zapříčinit některé zvýšené náklady na importy některých surovin, které jsou obchodované v dolarech. To opět prodraží samotnou výrobu. Na druhou stranu vždy říkám po devatenácti ročnících na této konferenci, pokud budeme přemýšlet, budeme se vzájemně informovat a budeme mít otevřené hlavy, tak jsme schopni napomoci minimálně rozvoji a udržení tohoto průmyslu.“

Zdroj: Tývka. Konference Brno

O autorovi

Michal Kvapil

Jsem člověk, který si prošel bohatou praxí v oblasti žurnalistiky. Stáž jsem odstartoval na Novinkách.cz. Následně jsem přešel do mediální skupiny Lagardere, kde jsem pět let působil v Rádiu Zet / BBC na redaktorské a editorské pozici. Pracoval jsem i na pozici zprávaře. Následně jsem přešel pod projekt Youradio Talk, kde jsem měl i vlastní pořady - například Krypton pořad o kryptoměnách. Praxi jsem nabral i v regionální televizi První boleslavská, ve které jsem si prošel prací kameramana, střihače i redaktora. Souběžně s tím spolupracuji pro portál Mladaboleslav.cz a Boleslavský deník.